«الموزة الزرقا» تتسبب في إحالة أستاذ بهندسة الإسكندرية إلى التحقيق

أرشيفية

5/15/2019 5:48:14 PM
36
المحافظات

قال الدكتور إسلام عبد المقصود، الأستاذ بكلية الهندسة جامعة الإسكندرية، اليوم الأربعاء، إنه تم إبلاغه بإحالته للتحقيق من قبل إدارة الجامعة بعد توجيه له تهمة تشويه صورة الجامعة والأستاذ الجامعي، وذلك بعد نشره على صفحته عبر موقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك" صورة من ورقة أسئلة امتحان في كلية الهندسة بجامعة الإسكندرية، مكتوب فيها: "أجب عن الأسئلة الآتية ووريني الموزة الزرقا هتعمل إيه".

وأضاف "عبد المقصود"، خلال تغريدة له على صفحته بمواقع التواصل الاجتماعي، "بما أن الجامعة بصدد التحقيق معي بتهمة تشويه صورة الجامعة والأستاذ الجامعي .. وبما أنه بالفعل تم أخذ بعض القرارات (غير الرسمية لكن تم تنفيذها) ضدي زي منعي من التدريس وغيرها؛ ودا بسبب بوست ورقة الامتحان والموزة الزرقا (*اللينك في آخر البوست للي معندوش فكرة)" .

وتابع: "تم توجيه اللوم على بعض الحاجات اللي بعملها زي مثلا إني أحيانا بركب الskating board  في تنقلاتي في الكلية، أو أن صفحتي على الفيس بوك فيها هزار كتير وكوميكس .. تم توجيه اللوم ليا أنها تصرفات تشوه وتقلل من صورة الأستاذ الجامعي".

واستطرد قائلًا: "فبعيدا عن الأجواء القانونية أو التهديدية ففي البوست دا هتكلم وافضفض شوية عن بعض آرائي وحابب بردو أسمع آراء الناس، ففي فترة من الزمن كان اللي يمشي في الشارع من غير طربوش كأنه ماشي عريان بالضبط .. لكن الزمن بيتغير وبتتغير معاه الأعراف الاجتماعية .. ومينفعش أحكم على تصرف من خلال رؤية زمن آخر .. واللي أنا شايفه ومتابعه للحالة والعرف والقيم الاجتماعية .. أن ما تم ذكره كله ربما كان في زمن سابق له حكم آخر لكنه في زمننا لا ينتقص من قدر الأستاذ الجامعي في شيء .. بل بالعكس بيكون سبب لجو أكثر رقيًا يملأه (المحبة) أكثر من (الخوف و الرهبة)".

واستطرد الأستاذ الجامعي: "أنا حقيقي استخدامي لـkate board  مش بيكون للمنظرة مثلا لكنه لغرض عملي بحت.. المفترض اني مهندس.. بل وحاصل على دكتوراة في الهندسة .. فببساطة كشخص عملي لقيته اكتر كفاءة في التنقل .. يبقى ليه لأ ".

واستكمل الدكتور إسلام عبد المقصود: "بفضل الله أنا شخص يشهد ليا بتأدية واجبي في الكلية بل كمان بيستفيد مني باقي الدكاترة والمعيدين علميًا وتنظيميًا .. على الجانب الآخر .. فأظن (انتفاضة) الجامعة والكلية دي ضد تصرفاتي المذكورة أظن كان تستحقها تصرفات تانية هي اللي بالفعل من شأنها تقلل من قدر الأستاذ الجامعي".

وأوضح الدكتور إسلام عبد المقصود: أن 8 أفعال لأساتذة رآهم أنهم الأحق لاتخاذ قرار تجاههم، قائلًا: "زي الأستاذ اللي يستغل طلابه بأي شكل زي إجبارهم على شراء كتابه، وزي الأستاذ اللي عشان يحابي زميله، الأستاذ يظلم طالب آخر، وزي الأستاذ اللي لا يحترم طلابه ويعاملهم بإذلال أو كماكينات مستغلا درجاتهم اللي في أيده، وزي الأستاذ اللي لا يهتم بالشرح وتوصيل المعلومة للطلاب أو على الأقل تأسيسهم للفكر العلمي، وزي الأستاذ اللي مش بيعمل حاجة في المحاضرة، غير انه يقرأ السلايدز الباور بوينت، وزي الأستاذ في الكنترول اللي يسرب النتيجة لحبايبه فقط وباقي الدفعة تولع، وزي الأستاذ اللي بيتحرش بطالباته البنات مستغلا سلطته، وزي الأستاذ اللي يجيله انتقاد عادي من طالب فينفعل عاطفيًا ويستغل سلطته ضد الطالب، وغيره وغيره".

وأكد الأستاذ الجامعي: "رغم علمي بخطئي في بوست الموزة الزرقا لما أدرجت اسم الجامعة والكلية في الورقة، لكن البوست عملته كرد بصورة فكاهية على ما انتشر أنه ممكن جلب الحظ في الامتحانات بأنك تنشر صورة الموزة الزرقا".

اليوم الجديد